Vijf Tibetanen

Voor altijd jong met de Vijf Tibetanen

Het klinkt te mooi om waar te zijn: yoga-oefeningen die je jong, fit en vitaal houden. Toch zeggen beoefenaars dat de Vijf Tibetanen hét geheim is om energiek te blijven. Hoe dan?  

Aan de ontstaansgeschiedenis van de 5 Tibetanen gaat een bijzondere legende vooraf. Hoog in een afgelegen gebied in het Himalaya-gebergte woonde in een klooster een groep Tibetaanse priesters die er op hoge leeftijd opvallend jong uitzagen en uitzonderlijk fit en gezond waren. Een Britse legerofficier die begin vorige eeuw veelvuldig over deze priesters had gehoord, wilde wel eens weten wat er waar was van de verhalen en wat dan precies het geheim was van de priesters. Hij besloot ze op te zoeken en toen hij ze na een lange reis had gevonden, was hij enorm verbaasd. De oude priesters waren inderdaad heel levendig en jong voor hun leeftijd. Hij bestudeerde hun leefstijl en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat het de vijf krachtige yoga oefeningen waren -die de priesters dagelijks deden-, die ervoor zorgden dat ze zo jong en vitaal bleven. De oefeningen bleken al eeuwen daarvoor ontwikkeld te zijn en werden telkens aan elkaar doorgegeven. De riten -zoals de priesters de oefeningen zelf noemden- zouden veel energie geven, zorgen voor een beter geheugen, een betere spijsvertering, helpen om af te vallen en een jong gevoel geven. De kolonel bracht het geheim van de verjongende riten mee naar het westen waar ze na verloop van tijd de Vijf Tibetanen zijn gaan heten. Tot de dag vandaag worden ze gezien als ‘het geheim van de eeuwige jeugd’.

Wetenschap en chakra’s
Zoals vaker het geval is met oude legendes, is het niet helemaal duidelijk wat er wel en niet klopt van dit verhaal. Het klinkt in ieder geval bijna te mooi om waar te zijn. Toch komt het niet helemaal uit de lucht vallen, want er schuilt wel degelijk een goede theorie achter het effect van de oefeningen op het verouderingsproces. Allereerst helpen de vijf riten je gevoel voor balans te trainen, je spieren te versterken en je lichaam soepel te houden. Daar is niks mysterieus aan. Het zijn belangrijke aspecten om je lichaam in goede conditie te houden, zoals ook voor veel andere oefeningen geldt. Maar, daarnaast werken ze in op de zeven chakra’s van ons lichaam. Iets wat wellicht iets minder concreet klinkt. De theorie over de chakra’s komt voornamelijk uit Tibet en India en is meer dan vierduizend jaar oud. Voor veel mensen is ‘chakra’ misschien nog een zweverig begrip maar voor yogabeoefenaars al lang niet meer. Chakra’s zijn de energiecentra in het lichaam die het fysieke zenuwstelsel reguleren en invloed hebben op het hormonaal systeem. Als een of meer van deze energiecentra beginnen te haperen, wordt het stromen van de vitale levensenergie gehinderd of geblokkeerd en dat zorgt voor veroudering en een slechte gezondheid. Althans, dat is de gedachte. De vijf Tibetanen werken op de zeven belangrijkste chakra’s en zorgen zo voor levendige gezondheid, verjonging en energie. Goed wetenschappelijk onderzoek is er niet gedaan naar het verjongende effect van de oefeningen. Over het algemeen zijn de voordelen gebaseerd op rapporten van beoefenaars en de meningen van medische professionals en yoga-instructeurs.

Voordelen die onder andere genoemd worden zijn:

  • Verlichting van gewrichtspijn en stijfheid
  • Verbeterde kracht en coördinatie
  • Beter slapen
  • Vermindering van ongerustheid en zorgen
  • Meer energie
  • Een jeugdig uiterlijk.

Er is maar een manier om te kijken of de vijf riten ook voor jou werken: door ze uit te proberen! In begin is het even doorbijten maar grote kans dat jij ook na een paar weken verkocht bent.

Zo doe je de vijf  Tibetanen

Je kunt de 5 dynamische yoga-oefeningen het best ’s morgens doen. De bedoeling is dat je elke oefening 21 keer herhaalt en dan doorgaat naar de volgende oefening . In totaal ben je dan ongeveer een kwartier bezig. Maar als je nog niet geoefend bent, kun je het best beginnen met 3 keer elke oefening. Vervolgens kun je iedere week met 1 keer uitbreiden. Je doet de riten op blote voeten en maakt gebruik van een yogamatje.

De vijf Tibetanen

illustratie: Marion Vrijburg

Tibetaan 1
Sta rechtop en strek de armen zijwaarts met de handpalmen naar beneden.  De schouders zijn ontspannen en op een lijn met de armen. Draai nu om je as met de klok mee. Stop wanneer je je duizelig wordt en wacht een paar seconde voor je aan de volgende oefening begint.

Tibetaan 2
Ga op je rug liggen met de armen langs je lichaam. Haal adem door je neus, til je hoofd op en breng tegelijkertijd je benen gestrekt omhoog. Houd je onderste ruggenwervels op de grond. Breng vervolgens je hoofd en benen langzaam terug naar de vloer en adem tegelijkertijd uit.

Tibetaan 3
Ga op je knieën zitten, en zet je handen op de achterkant van je bovenbenen.. Adem in, til je borstbeen op en buig je hoofd naar achteren. De schouderbladen en ellebogen komen naar elkaar toe en je rug trekt hol. Op de uitademing kom je weer terug en breng je je kin naar je borst.

Tibetaan 4
Ga zitten met je benen gestrekt voor je en de voeten zo’n 30 cm uit elkaar. Zit goed rechtop en zet je handpalmen plat op de grond naast je bekken. De vingers wijzen in de richting van je tenen. Adem in en strek je borst naar voren. Til je bekken zover mogelijk omhoog zodat de knieën een rechte hoek maken. De armen blijven gestrekt. Houd de adem even vast en span alle spieren in je lichaam aan. Adem dan uit en keer langzaam terug in de beginpositie.

Tibetaan 5
Ga op handen en knieën zitten. Handen onder de schouders, en knieën onder de heupen. Adem in en breng je stuitje omhoog en kom in een omgekeerde V houding met je hielen richting de vloer terwijl je uitademt. (downward facing dog) Laat je lichaam naar beneden zakken, krom je rug en buig je hoofd inademend achterover en kijk naar boven. (upward facing dog). Wissel de twee houdingen af en laat ze vloeiend in elkaar overlopen.

Op youtube kun je ook allerlei instructievideo’s vinden.

En dit zeggen de beoefenaars.

Wies Verbeek (58) journalist en oprichtster van de website BLOW.nl (’n Beetje Leuk Ouder Worden)
‘Als er één tip is waar ik zelf enthousiast over ben, dan is het deze wel. Toen ik er voor het eerst over hoorde, werd ik stante pede gelukkig van de beloftes die aan de 5 Tibetanen werden toegedicht. Niets zou je zo jong en fit maken als deze oefeningen. Als ik zoiets lees ben ik al gauw om. Ik geloof altijd graag in wonderen. Zeker als je knapper, jonger, fitter en gelukkiger van wordt. Aan de hand van instructievideo’s op youtube ben ik ermee begonnen. Vaak met tegenzin, maar na verloop van tijd begon ik te merken hoe fit ik ervan werd. Nog steeds doe ik de Vijf Tibetanen iedere dag, meteen als ik uit bed kom. De bedoeling is dat je elke oefening 21 keer achter elkaar doet, maar dat vind ik wat veel. Ik houd 14 keer per oefening aan. In totaal ben ik er 10 minuten mee bezig. In het begin is het wennen en kun je duizelig worden van de eerste ronddraai-oefening maar als je eenmaal gewend bent… Ik kan niet meer zonder. Zichtbaar jonger word ik er niet van, maar ze geven me energie voor de hele dag!’

Frederique Spigt (65) zangeres, actrice en kunstschilder
‘Een vriendin van mij die veel aan yoga doet, vertelde een tijd geleden heel enthousiast over de vijf Tibetanen. Ze vond het echt iets voor mij en omdat de oefeningen makkelijk zijn en niet veel tijd kosten dacht ik: dit is wel te behappen. Ik ben met haar mee gaan doen en merkte al snel dat het me heel veel bracht. Je knapt er geestelijk en lichamelijk van op. Ik doe ze nu zo’n vier jaar iedere ochtend. Je moet het meteen doen want als je het uitstelt komt het er niet meer van. Nog steeds zit ik er iedere morgen tegen aan te hikken en wil ik liever meteen aan mijn boterhammen beginnen, maar als ik ze gedaan heb voel ik me zoveel beter. Ze hebben echt een positieve impact op me. Ik ben er ook veel leniger door geworden. Net als zingen mij even helemaal gezond maakt en ontspant, doen deze oefeningen dat ook.’

Diane van der Pijl (66), secretaresse kinder-revalidatiearts
‘Om te herstellen van een heupoperatie ben ik fanatiek aan yoga gaan doen. Tijdens een vakantie in 2011 waar ik ook yogalesjes volgde, deden ze de vijf Tibetanen. Ik dacht: ‘hé, dat is een mooie methode om met een paar oefeningen in een keer alles beet te pakken’. Sindsdien doe ik ze 5 dagen per week. Het is een ritueel geworden. Als ik opsta ga ik eerst naar de wc en dan doe ik meteen de vijf Tibetanen. Het brengt mij kracht, souplesse en een beter evenwicht. Voorheen moest ik me altijd ergens aan vasthouden als ik mijn kleinkind optilde, nu doe ik dat zonder te steunen. In het begin concentreerde ik me op die zeven chakra punten. Dat doe ik nu niet meer. Soms kan ik de oefeningen niet doen omdat ik bij anderen logeer of in een hotel ben. Je moet er wel de ruimte voor hebben. Dan mis ik het echt. Ik mis het wakker worden van mijn lijf.’

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Libelle

De vijf Tibetanen is een van de tips uit mijn boekn Beetje Leuk Ouder Worden, 101 verrassende en bewezen tips voor lichaam en geestNog 100 tips lezen? Bestel dan mijn boek HIER

 

Wil je zeker weten dat je niks mist van BLOW? Abonneer je dan op de gratis nieuwsbrief.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord