wandelen

Waarom wandelen zo ontzettend gezond is

Wil je lang fit en gezond blijven? Dan kun je daar drie dingen voor doen: wandelen, wandelen en nog eens wandelen. Natuurlijk zijn er ook andere leefstijlgewoonten die belangrijk zijn, zoals goede voeding, ontspannen en goed slapen, maar we vergeten weleens hóe groot het effect van wandelen is. Wist je bijvoorbeeld dat wandelen de bloedtoevoer naar de hersenen stimuleert? Wandelen zorgt voor een beter geheugen en meer hersenvolume. Alleen dat is al een reden om het regelmatig te doen.

Er zijn talloze onderzoeken gedaan naar de effecten van wandelen. Zo blijkt dagelijks wandelen positief te werken bij mensen met depressieve klachten (maximaal 5 keer per week en 45 minuten per keer). Een van de neurotransmitters die bijdragen aan dat positieve effect is dopamine, dat in de hersenen wordt aangemaakt tijdens en vlak na het wandelen. Het zorgt ervoor dat mensen zich beter gaan voelen.

Ook schijnt lopen – of het nu op een loopband is of in de natuur – meer creativiteit op te leveren.  Onderzoekers van de Stanford University onderwierpen proefpersonen aan allerlei experimenten. De ene helft deed dat wandelend, de andere helft bleef tijdens de testen zitten. De wandelende proefpersonen scoorden stukken beter, en dan met name op de creativiteitstesten, dan de zittende groep.

Wandelen levert dus veel mentale voordelen op. Dat is ook een van de redenen waarom neuropsycholoog Erik Scherder er zo’n groot voorstander van is. Hij zegt daarbij wel dat je even flink moet doorstappen; een kwartiertje slenteren in de stad heeft qua bovengenoemde effecten niet zoveel zin. De beweging moet om een beetje inspanning vragen. Het effect is pas goed als je minimaal dertig minuten loopt. Het gaat erom dat je minimaal een halfuur aan één stuk in een hoog tempo wandelt.

Wandelen is natuurlijk niet alleen goed voor je brein. Dagelijks een halfuur wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. Het is goed voor je spieren en botten en vermindert de kans op osteoporose. Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen. Het schijnt zelfs het risico op diabetes-type 2 te verlagen met maar liefst 58%. Kortom, eigenlijk kan er geen pil tegenop.

Zelf ben ik ook dol op wandelen. Voornamelijk omdat het voor mij zo meditatief werkt. Het is een gemakkelijke manier om je hoofd leeg te maken, helemaal als je, net zoals ik, het lastig vindt om te mediteren. Ik ga elk jaar op wandelvakantie en regel af en toe een wandelweekend met vriendinnen. Maar eigenlijk is dat veel te weinig. Op een doordeweekse dag zit ik veel te veel en zou ik, naast het sporten wat ik een paar keer per week doe, ook meer moeten wandelen. Hupsakee, van die stoel af en de paden op, de lanen in!

Hoogleraar Neuropsychologie Erik Scherder over wandelen.

‘Uit onderzoek is gebleken dat we met matig intensief bewegen qua gezondheid de beste resultaten boeken. Je hoeft dus niet per se naar de sportschool. Dat matig intensief bewegen kan van alles zijn: fietsen, tuinieren of wandelen, zolang je hartslag maar iets omhoog gaat.  Belangrijk is daarbij wel, dat je het een halfuur achter elkaar doet. Pas dan gaat het systeem werken en heeft het een positief effect op je metabolisme, hersenen, suikerhuishouding, etc. Toch blijkt maar tien procent van de ondervraagden dat dagelijks te doen. Omdat wandelen  een vorm van beweging is die je altijd en overal kunt doen, kun je zeggen dat wandelen een van de succesvolste manieren is om fit te blijven. En als je in een wandeling ook nog wat weerstand stopt in de vorm van een heuvel oplopen of trappen op gaan, dan heb je meteen je krachttraining erbij te pakken.’

Bewegingswetenschapper aan het Universitair Medisch Centrum Groningen,  Marieke van Heuvelen:

‘Wandelen is goed voor je uithoudingsvermogen. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de intensiteit in combinatie met iemands basisconditie. Voor een jongere die al veel sport, zal wandelen niets toevoegen. Voor een ouder iemand die weinig beweegt, leidt wandelen wel tot een verbetering van het uithoudingsvermogen. Met het ouder worden, neemt de conditie af. Wandelen kan dus symptomen van veroudering verminderen. Mensen die actief zijn, gaan minder snel achteruit. Omdat je met wandelen niet de spierkracht traint, is het wel belangrijk om er spierversterkende oefeningen naast te doen.

Daarnaast is wandelen een goede manier om af te vallen. Door de matig intensieve activiteit is het energieverbruik drie tot vijf keer hoger dan het basale energieverbruik, ofwel bij het lichaam in rust. Wandelen kan dus bijdragen aan het handhaven van een gezond gewicht, als je tenminste vaak en lang genoeg wandelt en niet compenseert door meer te gaan eten.’

Dit artikel van mij heeft eerder in het tijdschrift Nouveau gestaan.

Wil je zeker weten dat je niks mist van BLOW? Abonneer je dan op de gratis nieuwsbrief

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord