positief stress

Een positieve kijk op stress

Hoge werkdruk, financiële problemen, verhuizen, een scheiding. We vinden het niet vreemd dat je bij grote levensgebeurtenissen stress ervaart. Je oksels klotsen, je hart gaat tekeer, je ademt sneller, je bloeddruk stijgt en je loopt meer risico op bijvoorbeeld hart- en vaatziektes. Niet iets waar je naar uitkijkt. Toch blijkt stress niet zo slecht te zijn als we er geen punt van maken.

Tekst: Bianca Bartels

Gezondheidswetenschapper Abiola Keller deed in de VS onderzoek onder bijna 30.000 mensen en wat bleek? Mensen die veel stress ervaarden hadden weliswaar 43 procent meer kans om te sterven, maar dat gold alleen voor mensen die geloofden dat stress schadelijk was voor je gezondheid. Geloofden ze dat niet, dan was er geen enkele verhoogde kans, ze hadden zelfs minder kans om te sterven dan mensen met weinig stress.

Hoe je denkt over stress

Gezondheidspsycholoog Kelly McGonigal legt in haar TED-talk uit hoe dat werkt. Mensen die stressreacties zien als een teken dat je lichaam energie krijgt en zich voorbereidt om een uitdaging aan te gaan waren minder gestrest, minder angstig en zelfverzekerder. Kijk, dat is goed nieuws. Je racende hart voelt dan niet bedreigend, maar het bereidt je voor op actie en snel ademen zorgt voor genoeg zuurstof in je brein. Het meest fascinerende vindt McGonigal dat, in tegenstelling tot stress-doemdenkers, hun bloedvaten zich niet sterk samentrokken – en dat samentrekken is wat het risico op hart- en vaatziektes vergroot. Eigenlijk lijkt de stress die deze ‘onbezorgde’ mensen ervaren vooral op wat er gebeurt wanneer je blij of moedig bent. Hoe je denkt over stress blijkt er dus toe te doen. Als je tegen jezelf zegt: wat ik nu voel helpt me om deze uitdaging aan te gaan, gelooft je lichaam dat, en wordt je stressreactie gezonder.

Gezondere stress door meer fysiek contact

Nog een reden om positiever naar stress te kijken is volgens McGonigal dat stress je ook socialer maakt. Want naast adrenaline maakt je lichaam tijdens stress ook oxytocine aan – ook wel bekend als het knuffelhormoon. Oxytocine zorgt voor meer empathie, verlangen naar fysiek contact en het motiveert je om steun te zoeken bij anderen als je stress ervaart. Het beschermt ook je hart- en bloedvaten tegen stress: het is een ontstekingsremmer, het houdt je bloedvaten ontspannen en het helpt je hartcellen te herstellen van stress-schade. Je stressreactie heeft dus ook een ingebouwd mechanisme voor stressveerkracht: verbinding met mensen. Het helpt als je daar zelf wat voor doet. Wanneer je bij stress meer contact zoekt bij anderen, geef je meer oxytocine af, wordt je stressreactie gezonder en herstel je sneller van stress. Uit ander onderzoek bleek dat ook mensen die veel tijd besteden aan het zorgen voor anderen geen enkele verhoogde kans op sterven door stress hebben.

Schade door stress is dus niet onvermijdelijk. Hoe je denkt en hoe je handelt, kan je stresservaring transformeren. Wanneer je stressreacties als nuttig ziet, kun je je moedig en blij voelen. En als je je verbindt met anderen tijdens stress, creëer je veerkracht.

Oké, het is geen reden om meer stress op te willen zoeken. Maar stress kan je wel helpen om naar je hart te gaan en je blij en moedig te voelen. Bovendien geeft een positieve kijk op stress je vertrouwen dat je jouw uitdagingen aan kunt gaan. Een geruststellend idee.

Wil je zeker weten dat je niks mist van BLOW? Abonneer je op de gratis nieuwsbrief.