zwemmen

Waarom zwemmen de ideale sport is

Zwemmen behoort tot een van de gezondste bewegingsvormen die er bestaan. Het is zelfs goed voor je brein.  Wat maakt zwemmen zo gezond?

3 vragen aan bewegingswetenschapper Hans Savelberg, hoogleraar academisch onderwijs in beweging.

  1. Wat maakt zwemmen als bewegingsvorm zo gezond?

“Zwemmen is goed voor bijna al je je spieren en je botten. Ook het cardiovasculaire systeem wordt door zwemmen getraind; het maakt je hart en longen sterk. Deze gezondheidsvoordelen gaan weliswaar voor meer duursporten op, zoals fietsen en hardlopen. Wat zwemmen zo uniek maakt is dat je door het water gedragen wordt, waardoor je nauwelijks belasting ondervindt op je gewrichten. Dit maakt het een ideale sport voor mensen met gewrichtsproblemen en voor mensen met overgewicht. Ook als je net begint met sporten is zwemmen heel goed.”

  1. Verbrand je veel calorieën met zwemmen?

“Hoeveel calorieën je verbrandt hangt af van welke zwemslag je doet en met welke kracht je zwemt. Vergelijk je het met hardlopen dan verbruik je -over dezelfde afstand en dezelfde inzet- met zwemmen 4x zoveel energie. Zwemmen gaat door de weerstand immers veel langzamer. Kijk je naar dezelfde tijdsduur dan verbrand je nagenoeg hetzelfde. Een vrouw van 70 kilo verbrandt gemiddeld per half uur hardlopen (10,8 km per uur) ongeveer 414 kilo calorieën en met een half uur zwemmen in flink tempo 360 kilocalorieën.”

  1. Is buiten zwemmen gezonder dan binnen zwemmen?

“Als de temperatuur van het water kouder is dan in een binnenzwembad, wat meestal het geval is, zeker in open wateren, verbruik je meer energie dan in warm water. Het lichaam moet namelijk flink zijn best doen om op 37 graden te blijven. De warmte wordt door koud water razendsnel afgevoerd. Het koud hebben kent ook andere voordelen. Steeds meer onderzoeken laten zien dat het koud hebben het bruine vetweefsel stimuleert. (bruin vet is gezond en speelt een rol bij de verbranding, red.). Zeker als je vanuit een warme omgeving of warm water in het koude plonst. Let op dat je niet te lang in koud water blijft, dat kan voor onderkoeling zorgen”

 

  • Zwemmen is goed voor het geheugen
    Dat zwemmen, net als veel andere sporten goed is voor je mentale welzijn en de conditie van je hersenen is al langer bekend, recent wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd in The Physiological Society laat nu ook zien dat zwemmen het korte- en langetermijngeheugen verbetert.
  • Zwemboek
    Of je nu gewoon je baantjes in een zwembad trekt of soms een duik neemt in een van de vaarten, meren of vennetjes in de buurt: zwemmen kan altijd én overal. Dit toegankelijke boek staat boordevol tips, adviezen en wetenschap achter die frisse duik.  Zwemmersgeluk, Jim Jansen, Kjeld de Ruyter, € 24,99 Fontaine Uitgevers

Zwemmers geluk

 

Dit artikel van mij is eerder verschenen in het tijdschrift RADAR+

Wil je zeker weten dat je niks mist van BLOW? Abonneer je dan op de gratis nieuwsbrief.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord